torsdag 16 juli 2009

Åter till min knäskada...

Här kommer lite fakta om min knäskada och allt som har med den och göra...
Jag har en skada (slitskada) i mitt religamente. Det inre religamentet.
För er som inte vet va detta är så är dt den skada som Markus Allbäck just nu har..
När man har en religaments-skada är leden (religamentet) sprucket på antal ställen vilket leder till en överrotation i knäet.
Ofta så väljer man att inte operera men alternativet finns. Jag tänker inte göra det iallfall.
Denna skada är framför allt vanlig bland fotbollspelare då man vrider knäet på många olika sätt när man slår en boll, slänger sig, skjuter, springer, tvärnitar, spurtar eller hoppar.

Va som sagt hos sjukgymnasten idag och fick lite övningar för att stabilisera knäet då ja inte ville genomgå en operation.
Jag är inne i min 3e månad i skadan och har ytterligare 3 månader kvar innan jag kommer att kunna spela fotboll igen.
Fram tills dess så är det 3 dagar på gymmet i veckan med inriktning på att stärka främre lår muskeln samt de kring knäet. Sen ska ja pringa en gång i veckan eller mer.

Om 3 veckor åker fotbolls-laget till Danmark för att spela cup, synd där :/ men ja får inte vara med. Så är det bara.. Vill ja bli frisk får ja inte spela fotboll...
Men jag gör verkligen allt för att komma tillbaka till Tollereds IF, till fotbollen!
4-5tränings dagar i veckan som sagt..


Här ser ni vart inre ligamentet sitter. Mitt är av på mitten.
Vilket resluterar i ingen stabilitet och att knäet glappar (sitter löst).

0 kommentarer: